Podziel się!Share on Facebook8Pin on Pinterest0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Dieta roślinna bardzo często jest utożsamiana z dietą ubogą. Wiemy jednak, że dobrze skomponowana dieta roślinna jest bardziej bogata w składniki odżywcze, niż jadłospis tradycyjny. Mimo to, niezależnie od sposobu żywienia z różnych przyczyn w naszych organizmach bardzo często występują niedobory witamin i pierwiastków. Co zatem warto suplementować, niezależnie od wybranego przez nas żywienia? Jak wybrać odpowiedni suplement?

Witamina B12

Jest jedną z najważniejszych witamin, suplementację której powinniśmy rozważyć, gdyż jej niedobory w dzisiejszych czasach są bardzo powszechne. Braki witaminy B12 najczęściej spowodowane są jej niedostatecznym spożyciem (w przypadku wegan i wegetarian) albo zakłóceniem absorpcji (nieodpowiedni stan naszego układu trawiennego nie pozwala prawidłowo przyswajać witaminę). Oprócz tego, antybiotyki (zawarte nawet w produktach mlecznych), alkohol (który przeszkadza wątrobie w przyswajaniu B12), palenie tytoniu, dużo przetworzonych produktów w diecie, środki antykoncepcyjne oraz stres podnoszą zapotrzebowanie ustroju w witaminę B12. Wraz z wiekiem zdolność naszego organizmu do jej absorpcji też maleje.

Witamina B12 jest nam potrzebna do syntezy DNA oraz czerwonych krwinek, regulacji procesów neurologicznych i metabolicznych aminokwasów i lipidów. Czy zatem tylko weganie i wegetarianie powinni suplementować tę witaminę? Z całą pewnością nie. Osoby będące na diecie tradycyjnej, bardzo często zwyczajnie nie są świadomi, jak ważna jest obecność witaminy B12 w naszym organizmie. Diety redukcyjne,  zwłaszcza te opierające się na zwiększonej podaży białka, w połączeniu z niedostatecznym spożyciem witaminy B12, to prosta droga do zwiększenia szans na miażdżycę.

O tym, jak wybrać formę i dawkowanie witaminy B12 przeczytasz tutaj>>

Omega 3

Kwasy tłuszczowe z grupy Omega 3 są kolejnym bardzo ważnym składnikiem odżywczym. W przypadku wegan i wegetarian dość trudną kwestią pozostaje znalezienie wartościowego, niepochodzącego od zwierząt, suplementu. Czy aby na pewno trudność tę napotkają tylko osoby stosujące dietę roślinną?

Mitem jest, że tłuste ryby oraz owoce morza są bogate w niezbędne kwasy EPA oraz DHA z grupy Omega 3. Ponadto warto podkreślić, że w obecnych czasach to, co nazywano kiedyś potocznie “tranem”, dzisiaj w niestety tranem już nie jest. W 79% przypadków „tran” z apteki – to zmielone sardele poddane chemicznemu oczyszczeniu tego, co pozostało po ich odciśnięciu. Same ryby hodowane są w zanieczyszczonych, sztucznych zbiornikach, gdzie karmione są gotowym granulatem, niemającym nic wspólnego z naturalnym pożywieniem ryb. Na rynek, również nasz, polski, trafiają suplementy tranu, który został poddany wielokrotnie chemicznemu oczyszczaniu oraz odkażany antybiotykami. Czy naprawdę chcemy z własnej woli sięgać po takie “zdrowie’?

Przyglądając się bliżej temu, w jaki sposób hodowane są dziś ryby i tak naprawdę co dostajemy w zamkniętej kapsułce, warto rozważyć poszukanie suplementu pochodzenia czysto roślinnego. Bez względu na to, czy na co dzień jesteśmy zwolennikiem diety tradycyjnej, czy też roślinnej. Alternatywą dla rybich kapsułek są roślinne suplementy, pozyskiwane z siemienia lnianego oraz mikroalg.

Jod

Jod  jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy – dzięki niemu jest ona w stanie produkować hormony FT3 oraz FT4. Niedobór jodu po pewnym czasie może doprowadzić do wola tarczycy. U dzieci zmniejsza zdolność uczenia się, spowalnia wzrost i rozwój fizyczny. U dorosłych natomiast niedobory jodu mogą prowadzić do upośledzenia funkcji rozrodczych, z utrzymaniem ciąży włącznie. Większość terenów Polski jest położona na terenach ubogich w występowanie tego pierwiastka. Niedobór jodu zaczyna być powszechny na całym świecie, stąd w naszych sklepach coraz częściej możemy spotkać artykuły spożywcze wzbogacane o jod, np. sól jodowaną. Bezpiecznym suplementem jodu są wodorosty kelp, które występują pod postacią proszku lub tabletek.

Witamina D

Kolejną witaminą wartą suplementacji, jest witamina D. Za sprawą naszego mało słonecznego klimatu, jest ona niezbędna nie tylko osobom stosującym dietę roślinną. Nasz organizm produkuje tę witaminę w skórze pod wpływem działania promieni słonecznych, więc ciężko ją w pełni dostarczyć z pożywienia. Od końca października do początku maja, powinien ją suplementować każdy z nas. Witamina D jest niezbędna dla naszych kości oraz układu immunologicznego. Warto dodać, że wraz z wiekiem tracimy częściowo zdolność wytwarzania tej witaminy – osoby po 60. roku życia powinny ją suplementować cały rok.

Więcej o witaminie D znajdziesz tutaj>>

Każdy z nas, bez względu na wybór sposobu żywienia, jest narażony na niedobory witamin czy pierwiastków. Chcąc w pełni zadbać o własne zdrowie, powinniśmy zwrócić uwagę na suplementy, które mogą okazać się dla naszego organizmu niezbędne. Wybierając świadomie sposób żywienia, wybierajmy również w sposób rozważny i świadomy naszą suplementację.

Artykuł powstał we współpracy za sklepem vegafit.pl