Farba znaczy krew
Zabijanie jest legalne – wolno mi wziąć dubeltówkę, sztucer i strzelić prosto w serce!
Prawdziwa historia Zenona Kruczyńskiego – byłego myśliwego.
Poruszający do głębi tekst Renaty Arent-Dziurdzikowskiej, który ukazał się w czasopiśmie Zwierciadło w czerwcu 2002 roku.
Dlaczego mężczyźni zabijają?
Polowanie jest legalne – wolno mi wziąć dubeltówkę, sztucer i strzelić prosto w serce! Przekroczyć wewnętrzny zakaz zabijania, zakorzeniony głęboko we mnie, tam gdzie jest źródło wszystkiego. Ale zabijając inną istotę – zabijam siebie.
Polowałem ponad trzydzieści lat, niemal całe swoje dotychczasowe dorosłe życie.
Strzelać, zabijać – to łatwe. Kochać dziecko – znacznie trudniejsze.
Miałem siedem lat, gdy ojciec po raz pierwszy zabrał mnie na polowanie. Byłem z niego dumny. Był jednym z lepszych myśliwych. Myślałem: „Mam za ojca nie byle kogo”. Czułem się lepszy od innych chłopców. Mieliśmy z ojcem wspólne sprawy, wyjazdy wuefemką, dziczyznę. Inni tego nie mieli. Przez lata naganiałem zwierzynę, zarabiałem za to pieniądze. A potem nauczyłem się zabijać.
Takie wspomnienie: idziemy z ojcem po śladach rogacza, aby go dobić. Łan pszenicy, w nim ślady farby (krwi). Ojcu skończyły się naboje. Rogacz podnosi łeb, chwytam go za tylne nogi, a ojciec nożem podrzyna mu gardło. Rogacz rozpaczliwie beczy. Przez pół życia słyszałem to beczenie, a siłę jego kopiącego ciała mam w dłoniach do dziś.
Jako kilkunastoletni chłopiec dobijałem kuropatwy, kaczki i zające. Żeby dobić ptaka, trzeba wcisnąć palec pod szyją w tułów, dotknąć bijącego serca i zatrzymać je. Zająca trzeba wziąć za tylne skoki, podnieść do góry i uderzyć ręką w nasadę karku tak, aby przerwać rdzeń kręgowy. Zając wtedy przeraźliwie kniazi, czyli płacze głosem podobnym do płaczu dziecka. Albo milczy.
JA mam broń. Mogę zabić
Polowałem, ponieważ żyłem w takiej konwencji myśliwskiej. Wsiąka się w nią szybko, bo ma rozbudowany system gratyfikacji. Są zwyczaje i tradycje, hejnały, hierarchia ważności, przywileje, ważniejsi i mniej ważni, władcy i poddani, myśliwscy bogacze i biedacy. Święta i dyplomy, zawody, medale i nagrody. Zjazdy i bale. Jedzenie, stroje, psy i samochody, duży rynek handlowy (w Polsce jest około 100 tysięcy myśliwych!). Lepsi i gorsi, trofea i wyceny, wyścig i rywalizacja. Państwowa struktura z władzami krajowymi, sądy łowieckie i wyroki. Obwody łowieckie, domki i domy myśliwskie, i dziczyzna na stole na imieninach. I to wszystko w całkowicie męskim towarzystwie, wśród kolegów umówionych ze sobą w niemy sposób na to, że będą tej konwencji przestrzegać i poddadzą się jej prawom. I jeszcze broń! Mogę mieć w domu broń – dubeltówkę, bocka, sztucer, kniejówkę, ekspres, flower. Do tego specjalna szafa na broń i amunicję. Amunicja do zabijania tego, tego i tego. Skóry, poroża, szable, piórka, noże, pasy, lornetki, lunety, latarki, ubrania, piersiówki, buty, czasopisma, odstrzały, dokumenty. Broń się czyści, konserwuje, trenuje z nią na sucho, przestrzeliwuje, pokazuje i demonstruje innym. JA mam broń. Mogę zabić.
Do tego weekendy poza domem – przecież poluję! 40 razy w roku. Niektórzy więcej. Nie nazywam tego co robię po imieniu – jest farba (krew), badyle (nogi u jeleni, a więc przetrąciłem badyl, a nie złamałem strzałem nogę), położyłem w ogniu (zabiłem pierwszym strzałem), trafiłem na komorę (strzeliłem w serce lub okolice), dochodziłem zbarczonego ptaka (szukałem, by dobić rannego ptaka), trafiłem na miękkie (strzał w brzuch – jelita, wątrobę, nerki, żołądek – zwierzęta mają „miękkie” takie samo jak człowiek), zwierz doszedł (umarł), itd., itd.
Ulga – trafić bezbłędnie w serce
Prawie każdy myśliwy szuka racjonalnych powodów, dla których poluje. Te wszystkie argumenty o braku drapieżników, które kiedyś regulowały liczebność zwierzyny, „gospodarowaniu populacją zwierzyny”, „szkodach łowieckich gospodarczo znośnych” są racjonalizowaniem potrzebnym, aby móc zabijać. Nikt nie próbował zostawić tego przyrodzie, która ma swój kierunek ku równowadze. To tylko kwestia czasu.
Racjonalizujemy, racjonalizujemy, racjonalizujemy – jakbyśmy silnie potrzebowali usprawiedliwienia. Bo potrzebujemy! Szukamy spokoju. I jakoś udaje się nam go znaleźć, dopóki znowu nie przyjdzie dochodzić rannego zwierzęca i potem go dobić.
[pagebreak]
Co czujesz, gdy widzisz połamane kości i wybite oko u człowieka w wypadku samochodowym? Tu, na polowaniu nie jest inaczej, czujesz podobnie. Przestrzelone oba kolana byka, którego trzeba dobić z kilku kroków w nasadę karku – to mój ból wielki i nie mówię o tym nikomu. Nigdy! Potrzeba potem czasu, żeby dojść do siebie. Za jakiś czas jadę na polowanie i jeżeli uda mi się trafić bezbłędnie w serce (żeby potem nie dobijać), to jakoś tamto zdarzenie udaje się „zapomnieć”, a i czas robi swoje i daje się żyć.
Tchórzostwem jest nie dobić rannego zwierzęcia. Mówisz sobie: „dzik się wyliże”, żeby uspokoić sumienie. Bo nieprzyjemnie jest dobijać. Mówi się, że dzik może zaszarżować. To mit i rozdęta legenda. Przez niemal 40 lat, chociaż czasami deptałem po piętach grubym, rannym odyńcom, nie zetknąłem się z tym. Zresztą, jeżeli dzik – w śmiertelnej rozpaczy – odważy się na atak, to czy ledwo żywy może być szybszy od kuli?
Dzik się nie wyliże. Jego rany postrzałowe gniją. Zaszyty w ostępach, umiera w męczarniach. I wszyscy o tym wiemy. Rozwłóczone po lasach kości saren, dzików, jeleni, są kośćmi niedobitych zwierząt.
Wydawało mi się, że nie czułem cierpienia zwierząt, które zabijałem. Ale ja się źle czułem. Jakoś podle. Zabijasz jakby nigdy nic, ale w środku, najgłębiej, jeżeli dopuścisz do siebie wewnętrzny głos, męczysz się: „coś tu jest nie tak”. A na taki stan doskonały jest alkohol – setka albo dwie – i już lżej, już wszystko zagłuszone. Ale to się zdarzyło! Nie znikło, nie unieważniło się.
Kaźnia i egzekucja
Podkarmiane ambony! Wygodnie urządzone, czasami ogrzewane miejsca kaźni. Przyzwyczaja się zwierzęta, aby tu właśnie przychodziły się pożywiać, wykłada się stale karmę: kartofle, buraki, owies, ziarno – po czym, gdy jedzą, zabija się je. Spokojnie, w środku nocy, gdy myśliwy usłyszy odgłos żerowania, wychodzi spod wygodnej kołderki, najczęściej patrzy od razu przez lunetę, wybiera sztukę i naciska spust sztucera. Wyjmuje łuskę i układa na półeczce – 78 sztuka upolowana z tej ambony. Idzie spać. Rozwidni się, to wstanie, wypatroszy. To jest kaźnia zwierząt. Te miejsca cuchną rozkładającą się materią. Są jak gnijący ropień – i tak wyglądają. Wszędzie ich w lasach pełno. To zdegenerowana plaga.
O czym rozmawiać z żoną i z dziećmi?
Pod koniec tygodnia pakowałem graty, psa i do lasu, żeby być w „terenie” – bo jeździ się w „teren”, „do lasu”, „na kaczki”, „na kuropatwy”, „na piżmaki”, „na rykowisko”, „na dziki”, „na lisy”, „na rogacza”, „na zbiorowe”, albo ogólnie – „na polowanie”. Żona i dzieciaki zostają w domu. Ojciec poluje.
Czasami serce kłuje – pojawia się przeczucie, że coś jest nie tak z tym moim ojcowaniem i mężowaniem. Może bym tak został w domu? Z dziećmi i żoną? Ale co ja będę z nimi robił? Gdzieś w środku mnie czają się ledwo uchwytne demony i ciągły brak satysfakcji z tego mojego życia, bo jest takie jakieś jałowe i bez znaczenia. No to na polowanie. I co? Ano dalej nic. Ale przywiązuję się do miłego rozwiązania. Jadę na polowanie albo się napiję – często i to, i to. Nie dopuszczam do głosu tego, co trudne we mnie. Zagłuszam. Strzelać, zabijać – to łatwe. Kochać dziecko – znacznie trudniejsze.
Lepszy ten, kto więcej zabił
Można się czuć męskim, jak się jest myśliwym. Boże! Naprawdę to działa. Mężczyzna z tym całym swoim myśliwskim oprzyrządowaniem i z tymi gadkami, jak to ON… ma nadzieję, że jest odbierany, jak… no właśnie, jak jest odbierany naprawdę? Potrzebuje uznania i podziwu jak chleba, jak wody, jak słońca – żeby inni zobaczyli jego męskość, dzielność. Na polowaniu zbiorowym może zostać „królem polowania” – i tak jest honorowany. I te honory przywozi do domu. I tu jest doceniony, bo gramy w tej konwencji wszyscy, całą rodziną. I jemy trupy zwierząt, które zostały zastrzelone, a nierzadko zginęły męczeńską śmiercią.
[pagebreak]
Rywalizujemy ze sobą w męskim gronie – kto więcej zabił. I to jest główny akcent naszego męskiego bycia razem. Taka forma kontaktu. Nie ma serdeczności, bliskości, dzielenia się doświadczeniem, bólem, radością. Nie wolno mi – pod żadnym pozorem – ujawnić najmniejszej słabości, bo wtedy będę gorszy. Myślę, że jako chłopiec garnąłem się do mężczyzn, ponieważ chciałem być poprowadzony – żeby pokazano mi, jak się żyje dobrze z synem, z bliskimi, co to znaczy szanować innych, jak wygląda rzetelna praca. Potrzebowałem tego. Potrzebowałem uznania ze strony ojca, pochwalenia, przytulenia. Nie dostałem tego ani od ojca, ani od innych mężczyzn z „myśliwskiej braci”. Dostałem to, co dostałem.
Mądrość nie polega na rywalizacji. Można rywalizować tylko ze sobą. Męskość nie polega na sprawnym zabijaniu, męskość to chronienie życia. Bycie ojcem, mężem.
Kto tu jest najlepszym samcem?
Oglądałem niedawno wstrząsające zdjęcia z wojny w jednym z pism. Mężczyźni oderżnęli innemu rannemu mężczyźnie genitalia Przypomniały mi się sceny z polowania. Największą chwałą jest upolowanie największego byka (samca). I to w okresie godowym -gdy gruby odyniec kryje lochy; rogacz kryje kozy, a byk chodzi z łaniami. Wtedy trzeba go zabić, wyrżnąć mu jądra i penis – czuje się zapach spermy. Co tu się dzieje? Co kompensujemy w ten sposób? Zastrzelić najdorodniejszego samca. Czemu aż tak nas to rajcuje? Bo sami chcemy być najlepszym samcem? Królem nie tylko polowania? Na co tak naprawdę polujemy?! Co chcemy zdobyć? Ściśle reglamentuje się ilość odstrzałów samców, inaczej zostałyby wystrzelane wszystkie.
Ale oczywiście również zabija się samice. W naturze jest wtedy po godach, więc ogromna większość zabijanych saren, łań i loch nosi w sobie młode. Rozcina się brzuch, wyjmuje pęcherz płodowy w którym jest pięć, sześć, siedem malutkich, czasem trochę większych, pasiastych warchlaczków. Przy patroszeniu karmiących łań mleko z grzęzów (wymion) miesza się z krwią i robi się różowe. Pamiętam, miałem może 14 lat, naganiałem zwierzynę. Jeden z myśliwych sprawnymi ruchami patroszy i odciąga w zarośla zamknięte w pęcherzu płody. „Co to jest, tato?” – zapytałem. Usłyszałem – „Ćśśśśśś…”. Bo o tym się nie mówi. Nigdy. Przenigdy. Trwamy w martwej ciszy.
Przez pomyłkę odstrzeliwuje się także lochy, prowadzące młode. Bezradne warchlaki szwendają się ogłupiałe i zawszone na skraju lasu. Ich dni są policzone.
Dlaczego płakałeś synku?
Moje serce rozmiękało bardzo powoli. Pamiętam, zabrałem na polowanie 9-letniego syna Jovana. Strzelałem do dużego dzika, padł w ogniu (czyli od pierwszego strzału). Wiedziałem, że już się nie podniesie, nie żyje. Jovan siedział na ziemi cichutko obok mnie, prawdę mówiąc, zapomniałem o nim, liczył się tylko ten dzik przeze mnie upolowany. I nagle patrzę na Jovana, a on płacze. Pytam go: „Dlaczego płaczesz?”. Jego słowa zostały we mnie na długo: „Bo on tak przed chwilą sobie chodził, pił wodę, jadł, a teraz nie żyje”. To dziecko zobaczyło, jak tajemnicze jest życie. Jedna istota zabrała życie drugiej istocie. Pamięć tego zdarzenia, łzy niewinnego chłopca pomału rozpuszczały moje twarde serce.
Przestałem polować w 1995 roku, ale już dwa lata wcześniej zaczęło dziać się ze mną coś dziwnego. Najpierw zauważyłem, że coraz rzadziej jeżdżę na polowania, strzelam niechętnie, bez emocji. To mnie zastanowiło – przecież zabijanie to niesłychane emocje. A u mnie nagle nic, zimna krew. Mogłem trafiać, w co chciałem – w serce, w kark, za ucho. Dokonywałem egzekucji.
Ptak spadł na sosnę – ja stoję odrętwiały
W 1994 roku przyjechał do naszego miasta mistrz duchowy ze Wschodu (wtedy już medytowałem). Poszedłem na spotkanie z nim. Zapytałem: „Czy wolno mi polować?”. Po chwili namysłu odpowiedział: „Wielu rzeczy nie robilibyśmy, gdybyśmy mogli zobaczyć, co naprawdę robimy”. To zdanie zapadło we mnie. Co ja robię? Co robię? Patrzę w lunecie na zwierzę, kładę palec na spust, ściągam, następuje klap iglicy, kula idzie przez lufę, opuszcza lufę, wędruje przez powietrze do zwierzaka, dotyka sierści, skóry, rozrywa pierwsze mięśnie, łamie łopatkę, przechodzi przez opłucną (zaczyna się krwotok), rozrywa serce; zwierz biegnie, upada i uchodzi z niego życie. Opieram sztucer o drzewo, zakasuję rękawy, rozcinam powłoki brzuszne, wyjmuję jelita, wycinam odbyt, przeponę, wyciągam wątrobę, wycinam woreczek żółciowy, tchawicę, wkładam rękę głębiej i wyszarpuję serce i płuca. Zacząłem to wreszcie widzieć! Ale jeszcze nie wiedziałem, czym jest to, co widzę.
[pagebreak]
Pojechałem jeszcze na dwa polowania – w maju i lipcu 1995 r. W maju strzeliłem do słonki (ptaka wielkości gołębia). Pamiętam: wieczorna cisza, wszystko niezwykle znieruchomiałe i ciche, daleko na horyzoncie pojawia się jedna jedyna słonka. Jak zaczarowana leci prosto nad moją głową. Podniosłem broń. Spadła na sosnę. Koledzy chwalą mnie za piękny strzał. A ja stoję odrętwiały. Martwy.
Lipiec, najważniejsze polowanie w życiu. Wieczór, jasno. Zobaczyłem dwie sarenki w niskim owsie. Patrzyłem na nie z przyjemnością, skryty za drzewem. I nagle z żyta obok wybiegają dwa psy i pędzą prosto na nie. Pierwszy raz w życiu strzeliłem do psa. Raz i drugi. Poczułem swoje ciało, ważyło tonę. Powiedziałem do Janusza (polowaliśmy razem tego dnia): „Ja już nie będę polował. Zawieź mnie do domu.” Nie zaprotestował. Wreszcie zobaczyłem WSZYSTKO. Całym sobą poczułem, jak strasznie dużo cierpienia zadałem innym istotom. Z najgłębszych źródeł we mnie usłyszałem – nie zabijaj. Nie rób tego. Bezgłośne, mocne – nie!!
Przestałem jeść mięso.
Zwierzęta są bezbronne, łagodne
Cóż to za umiejętność i satysfakcja strzelić zwierzęciu w serce ze stu metrów? Każdy to potrafi. W dzisiejszych świecie wystarczy mieć kasę, a dostarczą ci do zabicia, co chcesz – żubra, słonia, tygrysa, lwa, niedźwiedzia, wilka czy wieloryba. Powołujemy się na etos myśliwski – mężczyzna od wieków polował, przynosił do domu upolowana zwierzynę, ale przecież polował, żeby przeżyć, nie umiał inaczej zdobywać pożywienia, a wiec nie miał wyboru! A dzisiaj? Zabija dla przyjemności i rozrywki! Niektórzy zabitego przez siebie zwierzęcia nawet nie dotykają – ktoś inny za nich patroszy i robi, co trzeba. Tylko efektowny strzał i „złamanie się zwierza w ogniu”. Czyste (?), niezakrwawione po łokcie ręce i gratulacje kolegów. Trofeum ktoś spreparuje i dostarczy. Zwierzęta są bezbronne, łagodne. Choćby dziki – te poczciwe zjadacze ziemniaków, kukurydzy, owsa i pędraków traktowane są przez ludzi jak groźne potwory, bo są czarne, duże, silne i aktywne nocą. Myśliwi najczęściej boją się dzików i przez to przeżywają silne emocje, zabijając je. Ale czy ktokolwiek słyszał o najmniejszym choćby otarciu naskórka na ludzkim paluszku przez dzika? A dzików wszędzie pełno, nawet w miastach.
Dotknęła mnie czule swoim „strasznym ryjem”
Gdy polujesz, nie możesz zobaczyć czystego piękna i majestatu przyrody. Widziałem las poprzez cel, spotkać zwierzę i podejść je, strzelić, upolować. Nerwy napięte jak postronki. Oczy, uszy w gotowości. Ani chwili na rozluźnienie. To jest bycie w lesie drapieżnika – z naładowanym, odbezpieczonym sztucerem.
Gdy zabijasz, nie widzisz piękna.
Teraz chodzę po lesie ze spokojem w sercu. Czuję się to chcianym gościem. Las i życie odkrywają przede mną coraz głębsze, sekretne tajemnice. Czekam na spotkania ze zwierzętami. Patrzę na nie. Są piękne.
Niedawno w lesie koło miasta locha prowadząca młode dotknęła mnie swoim „strasznym ryjem”. Stałem pod drzewem i właśnie wtedy pomalutku podeszła do mnie i dotknęła wierzchu mojej wyciągniętej dłoni swoim ciepłym, wilgotnym nosem. Raz i drugi. Delikatnie. To było jak pocałunek, odpuszczenie win. Potem położyła się, a za nią jeszcze jedna, bardzo duża. Pasiaste warchlaki szukały zeszłorocznych żołędzi.
Usiadłem na ziemi. Siedziałem wśród nich kilkanaście minut. Odpoczywaliśmy wspólnie. Moje serce, a potem całe ciało wypełnił ciepły i niezwykły spokój. Wszystko było doskonałe. Poczułem się wolny.
Tekst pochodzi z czasopisma Zwierciadło (czerwiec 2002)
3 komentarze
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Cóż tu dużo mówić pan Zenon Kruczyński jest a raczej był osobą niegodną miana myśliwego podobnie jak i jego ojciec, z jego opowieści wyraźnie wynika iż nie postępowali w myśl szeroko pojętej etyki łowieckiej o której chyba nie wspomniał w swych wypocinach. Mój tata jest myśliwym i w łowieckim towarzystwie przebywam od lat więc wiem jak to wszystko wygląda. Autor opowiada historie o patroszeniu prośnej lochy przez jego ojca, warto w tym miejscu nadmienić iż odstrzał ten był przestępstwem podlegającym wysokiej karze a „czcigodny” pan Zenon brał w tym udział. W kwestii podchodzenia postrzałków: każdy myśliwy ma obowiązek zrobić wszystko by dojść i dostrzelić ranioną sztukę w sposób możliwie najszybszy i szczędzący zwierzynie bólu oraz stresu. Po tym wszystkim co przeczytałem uważam iż tacy pożal się boże myśliwi jak Kruczyński są de facto zwykłymi oprawcami nie mającymi pojęcia o ochronie przyrody i zależy im wyłącznie na uznaniu kolegów a kiedy nie mogą go znaleźć piszę tego rodzaju książki by zainteresować swoją osobą inne grupy społeczne.
Myślę że warto zamieścić parę słów wyjaśnienia:
Po pierwsze Łowiectwo ma na celu ochronę, zachowanie różnorodności i gospodarowanie populacjami zwierząt łownych (nie ma już dostatecznej ilości drapieżników więc my musimy to robić natura sama sobie nie poradzi) a nie bezmyślne strzelanie do wszystkiego co się rusza.
Po drugie nie strzela się przez cały rok są specjalne okresy ochronne zwierzyny uwzględniające okres godowy i ciążę, odstrzał zwierząt w tym okresie jest niedozwolony.
Mógłbym tak wymieniać w nieskończoność i wytykać autorowi jego błędy w karierze pseudo łowieckiej lecz sprostowałem tylko te fakty które mnie najbardziej ruszyły. My myśliwi, tacy prawdziwi mający pojęcie o naturze i dbający o nią należycie od lat staramy się kreować właściwy wizerunek łowiectwa i nie pozwolę by taka kłusownicza łachudra (bez obrazy) to zniszczyła.
Co do łagodnych loch… No cóż proponuje każdemu spróbować pogłaskać lochę prowadzącą warchlaki a przekonacie się Państwo jakie to „miłe stworzenie” myślę że ucieczka na wysokie drzewo będzie najlepszą lekcją.
jedno co wyczytałem z tego fragmentu to fakt iż facet uprawia porno pisarskie. Jest nastawiony jedynie na szeroki odbiór sowjej grafomanskiej wypociny, oraz jej maksymalną sprzedaż. Kilka błedów zawartych w tym fragmencie daje poczucie mocnej – sorki za określenie syfiozy całej reszty.
Jego ojciec był jednym z lepszych myśliwych – co to znaczy ?!?!?! Czy dobry myśliwy idzie na polowanie z jedną lub dwoma sztukami amunicji ??? czy może taka kutwa że woli ręcznie dobijać zwierzęta ??? i to go „kręciło”
A może to jest dewiacja i pod wciskanym kitem dzieciakowi, ukryte były fantazje erotyczne ?!?!?! „SYNU SKOŃCZYŁA NAM SIĘ AMUNICJA”
Jeżdże z mysliwymi na polowania od trzech lat. I jakoś nie miałem wątpliwej przyjemności oglądać patroszenia ciężarnych zwierząt. Tu się facet zakręcił jak wek na zimę – odwołuje go do kalendarza polowań – który jest pisany na podstawie zdarzeń z natury a nie datami wyssanymi z palca. czymś są powodowane okresy ochronne i okresy polowań.
Facet widzi sarenki …. w gwarze myśliwskiej częściej używa się określenia kozy … No ale cóż jak tata był jednym z lepszych to syn nie może być gorszy … i też jest w sumie nie najlepszy.
W okresie tych 10% czasu polowania w porównaniu z tym TYPEM miałem już dwa razy okzaję wiać na drzewo przed atakującym dzikiem (nawet nie wiem co to było, locha czy odyńczak) wiałem na drzewo i tyle. A w kole do którego wchodzę mam kilku kolegów którzy polują po 20 , 30 i więcej lat, dwóch z nich jest nieźle pokaleczonych przez dziki (takie łagodne wg tego typa) Locha z małymi jest cholernie niebezpieczna a ten fagas mówi że z warchlakami podeszła i cmokała go po łapsku … Kużwa , może ten facio to mesjasz jakiś albo Noe …
Robi ludziom kisiel z mózgów i tyle …
Postanowiłem – ja tego szmatławca nie kupie 🙂
tylko proszę nie dorabiajcie do faceta wypocin ideoligii … facetowi idzie tylko o kasę ……..
Drodzy Państwo
Międzynarodowa organizacja Science of the Soul Research Centre w New Delhi (Indie) opracowuje publikację na temat różnych aspektów i motywów wegetarianizmu pt. Life of Compassion. Jako polski współpracownik tej organizacji zostałem poproszony o dostarczenie informacji z terenu Polski. Ponieważ interesują nas wypowiedzi ludzi w pewnym stopniu znaczących i znanych w polskim społeczeństwie (politycy, pisarze, publicyści, aktorzy i osoby związane w inny sposób z teatrem i filmem, intelektualiści, artyści, ludzie kultury i sztuki, ekolodzy, działacze ochrony środowiska, lekarze itp.), poszukuję kontaktu z nimi w celu przeprowadzenia wywiadów lub uzyskania zezwolenia na skorzystanie z ich publikacji.
Jeśli Państwo posiadają taką możliwość, bardzo proszę o pomoc. Gwarantuję, że żaden adres kontaktowy nie będzie użyty do celów komercyjnych lub odmiennych od moich badań.
Pomoc Państwa będzie imiennie odnotowana w przygotowywanej publikacji.
Z góry dziękuję i pozdrawiam serdecznie,
Piotr Listkiewicz – Australia
STUDIO WYDAWNICZE „ZA PRÓG”
http://www.za-prog.com.au
zaprog@gmail.com; info@za-prog.com.au
PS. Jeśli to możliwe, chciałbym uzyskać adres kontaktowy autora w celu przeprowadzenia wywiadu.